Μυσταγωγικοί πειραματισμοί

Ενα ιδιαίτερο και αγαπημένο, όπως το χαρακτηρίζει, εγχείρημα παρουσιάζει ο Παναγιώτης Λάμπουρας στις 26 Απριλίου στην Αγγλικανική Εκκλησία. Το solo concert είναι μια συναυλία όπου μόνος του στη σκηνή θα παίξει τραγούδια από την προσωπική του δισκογραφία, κομμάτια της παράδοσης και ορχηστρικά μέρη από διάφορα είδη μουσικής.  Μαζί με το βιολί του, τα keyboards, τις κιθάρες και τις λούπες φέρνει στο φως τα κομμάτια που έχει συνθέσει ο ίδιος -όπως τις στιγμές που ηχογραφούσε και δοκίμαζε τα τραγούδια- με πολύτιμο στόχο την ανάδειξη μιας βαθιάς και αληθινής μουσικής διαδικασίας.

«Υπάρχουν πράγματα που έχω ηχογραφήσει στο home studio, μουσικές ατμόσφαιρες, beats και φωνητικά αλλά και ήχοι που έχω συλλέξει μετά από πολλές ώρες μελέτης για να δημιουργήσουν το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα που αναζητώ. Μέσα σε μια live performance όπου φυσικά υπάρχει το βιολί, το μαντολίνο, το πιάνο και οι κιθάρες αυτό που προσπαθώ να αναδείξω είναι όλα όσα με κάνουν χαρούμενο στην τέχνη και με συγκινούν. Εχω παρουσιάσει ήδη δύο συναυλίες με το solo concert στο six d.o.g.s στο Κέντρο της Αθήνας και τώρα ανυπομονώ να βρεθώ στην Αγγλικανική Εκκλησία για τη νέα εκδοχή του».

Πόσο διαφοροποιεί ο χώρος, η εκκλησία, το πρόγραμμά σας;  

Ο χώρος της Αγγλικανικής Εκκλησίας είναι ένας πολύ ξεχωριστός χώρος που αγαπώ πολύ και με συναρπάζει. Έχω βρεθεί και άλλες φορές εκεί για προσωπικές συναυλίες και κάθε φορά μου δημιουργείται η αίσθηση της μυσταγωγίας και της συγκέντρωσης στον ήχο και τη μουσική. Ο ναός έχει υπέροχη ακουστική από μόνος του με μια πολύ ήρεμη ατμόσφαιρα. Το συγκεκριμένο μουσικό πρόγραμμα που θα παρουσιάσω αυτή τη φορά έχει πολλά διαφορετικά στοιχεία σε σχέση με τις προηγούμενες και θεωρώ πως το περιβάλλον αυτό είναι το κατάλληλο για να ακουστούν πράγματα που δεν έχω ξανακάνει στο παρελθόν. Για παράδειγμα μουσικά έργα από την Κλασική Μουσική που θα παίξω για πρώτη φορά όπως το το πρώτο μέρος από το κονσέρτο του Αντόνιο Βιβάλντι για δύο βιολιά σε Λα Ελάσσονα RV522 ή ένα μουσικό μέρος από έργο του Camille Saint-Saens αλλά και ορχηστρικές διασκευές σε Αραβικά τραγούδια της Fairuz είναι κάποια από αυτά. Επίσης μέσα στις διασκευές τραγουδιών που έχω επιλέξει να παίξω ζωντανά παρεμβάλλονται μουσικά θέματα που έχω αγαπήσει πολύ, τραγούδια της παραδοσιακής μας Μουσικής και φυσικά η προσωπική μου τραγουδοποιία που είναι ο πυρήνας της συναυλίας.

Γιατί «solo» τώρα;

Ηταν η στιγμή να γίνει και ένιωθα πως αυτό που είχα στο μυαλό μου μπορεί να πραγματοποιηθεί. Το solo είναι ένα εγχείρημα που το σκεφτόμουν έντονα τα τελευταία χρόνια αλλά δεν είχε συγκεκριμένη μορφή και κατεύθυνση. Οταν το αποφάσισα και ξεκίνησα να το σχεδιάζω, μίλησα στην εταιρία μου τη Μικρή Άρκτο και όλοι οι συνεργάτες στήριξαν την ιδέα και άρχισε να δημιουργείται με έναν τρόπο διαφορετικό από αυτόν που είχα αρχικά κι αυτό είναι το ωραίο όταν υλοποιείται μια ιδέα. Σχετικά με την μοναχικότητα της συναυλίας είναι κάτι διαφορετικό σε σχέση με αυτά που έκανα στο παρελθόν και με την λογική της μπάντας με μουσικούς που παίζουμε όλοι live και είναι κάτι που μου αρέσει εξίσου. Παρ’ όλ’ αυτά αισθάνομαι πως έχω μαζί μου τα όργανα και τα τραγούδια και αυτά που δημιουργώ στο στούντιο στο σπίτι μου οπότε δεν αισθάνομαι μόνος, βρίσκομαι στο φυσικό μου περιβάλλον. Η διαδικασία της ηχογράφησης είναι μια αποκαλυπτική διαδικασία, σχεδόν πειραματική για εμένα καθώς δοκιμάζω πολλά πράγματα, αφαιρώ, ξαναπροσπαθώ μέχρι να επιτύχω το αποτέλεσμα που με εκφράζει. Ούτως η άλλως αυτή τη διαδικασία ακολουθώ απλά τώρα γίνεται με έναν άλλο τρόπο και ζωντανά όπου μεταφέρεται και αναδυκνύεται περισσότερο στη σκηνή.

Τι κρατάτε από τα πολύ πετυχημένα projects «Ανάσα μου και αέρα» και «Βράδυ στην Αθήνα» με τραγούδια του Παρασκευά Καρασούλου και της Λίνας Νικολακοπούλου;

Αυτή η συνεργασία με τη Λίνα Νικολακοπούλου και τον Παρασκευά Καρασούλου είναι ένα μεγάλο δώρο που με έκανε πολύ πιο «πλούσιο» καλλιτεχνικά αλλά και σαν άνθρωπο. Άκουσα πράγματα για το Ελληνικό Τραγούδι μέσα από την κεντρική πηγή αυτή των δημιουργών, είδα με άλλη οπτική τα τραγούδια, τον στίχο και την ερμηνεία. Συμμετείχα με πολλή χαρά σε αυτές τις συναυλίες και είναι πολύ σημαντικό ότι παίξαμε με μεγάλη συχνότητα κάτι που δεν γίνεται πλέον με ευκολία. Απέκτησα την ευκαιρία δηλαδή να εμβαθύνω ακόμα περισσότερο σε αυτό που αγαπώ και μέσα από μια ευρύτερη έκθεση να αποκτήσω οικειότητα και εμπειρία με τον κόσμο που ερχόταν να μας ακούσει. Επίσης κρατώ τις συνομιλίες μας κατά τη διάρκεια των προβών, όσα συζητούσαμε μέχρι να δημιουργηθεί το πρόγραμμα των συναυλιών και φυσικά την αισθητική των δημιουργών και τον τρόπο που αναζητούσαν το καλύτερο αποτέλεσμα.

Ποιες είναι οι καλλιτεχνικές σας επιρροές;

Είναι πολλές και από πολλά μουσικά πεδία. Αγαπώ βαθιά την Κλασική Μουσική που είναι εξάλλου και η Μουσική που ξεκίνησα να παίζω βιολί και μέχρι σήμερα ασχολούμαι μέσω της Διδασκαλίας και της εξερεύνησης ρεπερτορίου. Έχω μια βαθιά σύνδεση με το Παραδοσιακό Τραγούδι και με συγκινεί πολύ η Ελληνική Μουσική στις περισσότερες περιόδους της. Από το Λαϊκό τραγούδι μέχρι την πιο σύγχρονη σκηνή, τους μεγάλους ποιητές και στιχουργούς. Θαυμάζω πολύ τους ξένους τραγουδοποιούς που έχουν ένα ολοκληρωμένο έργο με καλλιτεχνική σφραγίδα που ξεπερνά την έννοια μιας καλλίφωνης παρουσίας. Η περιέργειά μου φτάνει μέχρι τη Παγκόσμια φολκ σκηνή, τις γυναικείες χορωδίες της Βουλγαρίας, τα Αραβικά τραγούδια και τους μουσικούς και τα γκρουπς που μπλέκουν την Παραδοσιακή τους Μουσική με πιο σύγχρονα είδη.

Υδρόγειος, Μικρός Χρόνος. Ποια θα είναι η επόμενη δισκογραφική σας δουλειά;

Αυτή την περίοδο γράφω και ετοιμάζω τον επόμενο δίσκο μου και είμαι πολύ χαρούμενος γιατί υπήρξε ένα μικρό διάστημα αποχής από αυτό το κομμάτι της δημιουργίας. Πιστεύω λοιπόν πως σύντομα θα έχω έτοιμο το υλικό του επόμενου δίσκου μου, ώστε να ξεκινήσουν και οι ηχογραφήσεις.

INFO 

Αγγλικανικός Ναός Αγίου Παύλου, Φιλελλήνων 27 Αθήνα. Εισιτήρια:  https://www.ticketservices.gr/event/agglikaniki-ekklisia-panagiotis-labouras-solo-concert/?lang=el